اقامت استرالیا از طریق کار

در پست قبل در مورد سرمایه گذاری در این کشور زیبا اطلاعاتی با شما به اشتراک گذاشتیم

اگر نتوانسته‌اید ویزاهای اقامت دائم کاری را دریافت کنید نگران نباشید. دو ویزای ۴۷۶ و ۴۹۱ به همین منظور در نظر گرفته شده‌اند. در صورتی که فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های مهندسی از موسسات مورد تایید استرالیا هستید از طریق  ویزای ۴۷۶ استرالیا می‌توانید تا سقف ۱۸ ماه در استرالیا زندگی و در زمینه تخصصی خود مشغول به کار شوید و در این مدت هر زمان که امتیازهای لازم را به دست آوردید برای اقامت دائم استرالیا اقدام کنید.

شرایط ویزای 476 استرالیا

سن: برای اخذ ویزای ۴۷۶ استرالیا باید کمتر از ۳۱ سال داشته باشید.

مدرک تحصیلی: طی دو سال قبل از اینکه درخواست بدهید، باید یکی از مدارک زیر را گرفته باشید:

  • کارشناسی؛

  • کارشناسی ارشد؛

  • دکتری؛

  • postgraduate diploma.

مدرک شما باید در یکی از رشته‌های مهندسی باشد، مثلا:

  • مهندسی عمران؛

  • مهندسی سازه؛

  • مهندسی شیمی؛

  • مهندسی محیط زیست؛

  • مهندسی برق و الکترونیک؛

  • مهندسی مکانیک، تولید و ماشین‌آلات؛

  • مهندسی معدن و مواد.

مؤسسات مورد تأیید استرالیا: شما باید مدرک مهندسی خود را از یک مؤسسه‌ی آموزشی مورد تأیید گرفته باشید. درس خواندن در مؤسسه یا دانشگاهی که وابسته به یک مؤسسه‌ی مورد تأیید باشد، مورد قبول نیست. در حال حاضر دانشگاه‌های ایرانی مورد تأیید استرالیا برای این ویزا دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر و دانشگاه تهران هستند.

زبان انگلیسی: شما باید مدارکی ارائه بدهید که نشان بدهد امتیاز لازم را در یکی از آزمون‌های مشخص زبان انگلیسی کسب کرده‌اید. همچنین قبل از درخواست ویزای ۴۷۶ استرالیا باید آزمون زبان را داده باشید. میزان تسلط شما طبق جدول زیر تعیین می‌شود.

سلامت: شما باید از نظر سلامت واجد شرایط باشید. آزمایش‌های سلامتی مورد نیازتان بستگی به شرایط فردی شما ازجمله کشوری که شهروندش هستید، زمانی که در ۵ سال گذشته در کشور دیگری گذرانده‌اید و فعالیت‌های مورد نظرتان در استرالیا دارد. نتایج آزمایش سلامت شما معمولا برای ۱۲ ماه معتبرند. می‌توانید قبل از درخواست ویزا، آزمایش‌هایتان را انجام بدهید.

شخصیت: شما باید از نظر شخصیت نیز واجد شرایط باشید. باید آماده باشید تا گواهی سوءِپیشینه‌تان را برای هر کشوری  که در طول ۱۰ سال بعد از ۱۶ سالگی گذرانده‌اید، برای ۱۲ ماه یا بیشتر ارائه دهید. تا زمانی که به شما اعلام نشده، دنبال آماده کردن سوابق‌تان نباشید. این موضوع برای هر عضوی از خانواده‌تان که نامش در درخواست ویزا باشد، صادق است.

خانواده: شما می‌توانید افراد زیر را هنگام ارائه‌ی درخواست ویزای ۴۷۶ استرالیا ذکر کنید:

  • همسر (قانونی یا ازدواج سفید)؛

  • فرزندان یا فرزندخوانده‌های خود یا همسرتان

البته در درخواست شما باید شواهدی وجود داشته باشد که نشان بدهد این افراد با شما ارتباط دارند. اعضای خانواده نمی‌توانند از فرم آنلاین برای درخواست استفاده کنند. آنها می‌توانند هنگام درخواست برای این ویزا داخل استرالیا یا خارج از آن باشند.

اعضای خانواده شما که بعد از صدور ویزا به درخواست اضافه می‌شوند، باید:

  • مدارک لازم را ارائه دهند.

  • هزینه‌ی کامل درخواست ویزا را بپردازند.

همچنین خانواده‌تان می‌توانند پس از صدور ویزایتان، به شما در استرالیا بپیوندد.

حقوق کار در استرالیا: افرادی که در استرالیا کار می‌کنند –ازجمله دارندگان ویزایی که اجازه‌ی کار دارند – حقوقی تحت قانون کار استرالیا دارند.

تعهدات: شما و خانواده‌تان باید تابع تمام قوانین استرالیا باشید. می‌توانید در هر جایی در استرالیا زندگی و کار کنید و هر شغلی داشته باشید.

نکته: هنگامی که برای این ویزا درخواست می‌دهید می‌توانید داخل استرالیا یا خارج از آن باشید، با این حال هنگامی که برای صدور ویزا تصمیم‌گیری می‌شود باید خارج از استرالیا باشید.

نکته: متقاضیان این نوع ویزا احتیاجی به پر‌کردن فرم امتیازبندی ندارند اما باقی مدارک باید طبق درخواست تحویل داده شود.

ویزای ۴۹۱ استرالیا نیز به شما اجازه می‌دهد تا ۴ سال در مناطق کم‌جمعیت این کشور زندگی و کار کنید و پس از ۲ سال برای برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنید.

 

ویزای 491 به غیر از پرت و گلدکوست برای مناطق کم جمعیت می باشد بدان معنا که شهرهای سیدنی، ملبورن و بریزبین شامل این ویزا نمی شوند با این وجود خاطر نشان می کند که این ویزا از ویزای 489 گسترده تر می باشد.

طبق قانون، برای اخذ ویزای ۴۹۱ استرالیا شما باید یا از طریق اسپانسر خانواده (درجه یک و دو) که ساکن مناطق تعیین شده می باشند و یا از طریق اسپانسری یکی از ایالتها اقدام نمایید. در صورتیکه شما از طریق اسپانسر ایالتی ویزای ۴۹۱ استرالیا را دریافت کنید،‌ بر اساس تعهد اخلاقی که دارید باید نشان دهید که تمایل به زندگی و کار در این منطقه را دارید. اما توجه داشته باشید که بر اساس قانون و حتی اعلام خود اداره مهاجرت استرالیا، ‌شما امکان جابه جایی در بین مناطق مختلف این ویزا را دارید. به طور مثال شما می توانید از منطقه ای در ۵۰۰ کیلومتری سیدنی اسپانسری را دریافت کنید اما بعد از یک یا دو ماه با هماهنگی با مراجع ذیربط به منطقه ای مانند ولنگونگ در نزدیکی سیدنی و یا شهر آدلاید نقل مکان کنید و در آن مناطق به زندگی و کار بپردازید و از نظر قانونی منعی برای شما وجود نخواهد داشت.

برای تبدیل ویزای 491 به اقامت دائم، در بازه ۵ ساله باید بتوانید اثبات کنید که حداقل سه سال را با حداقل حقوق تعیین شده توسط دولت استرالیا که در حال حاضر ۵۳،۹۰۰ دلار استرالیا در سال می باشد، مشغول به کار بوده اید، ‌ویزای شما بدون قید و شرط می­تواند تبدیل به اقامت دائم استرالیا شود.

 

مزایای ویزای 491

اقامت موقت استرالیا به مدت 5 سال

رفت و آمد نامحدود به استرالیا در مدت مذکور

کار تمام وقت در استرالیا

تحصیل در استرالیا برای شما و اعضای خانواده (تحصیل فرزندان در مدارس دولتی رایگان خواهد بود )

خدمات درمانی رایگان استرالیا

مطابق قانونی که در اواخر اکتبر ۲۰۱۹ تصویب شد،  ارائه خدمات درمانی رایگان استرالیا (مدیکیر) که فقط به دارندگان ویزای اقامت دائم تعلق میگرفت، در اختیار دارندگان ویزای ۴۹۱ نیز خواهد بود. بدین ترتیب این ویزا مزیت های بسیار بیشتری نسبت به ویزای ۴۸۹ سابق خواهد داشت.

اما دو ویزای کاری ۴۰۰ و ۴۸۵ از این قائده مستثنا هستند و صرفا هدف اقامت موقت دارند. ویزای ۴۰۰ استرالیا به شما به عنوان فردی متخصص اجازه می‌دهد با دعوت یکی از سازمان‌های استرالیا به این کشور سفر کنید و سه تا ۶ ماه در این کشور مشغول به کار شوید. اگر هم به تازگی از یک موسسه آموزشی استرالیایی فارغ‌التحصیل شده‌اید می‌توانید از طریق ویزای ۴۸۵ استرالیا ۱۸ ماه تا ۴ سال به طور موقت در استرالیا زندگی و کار کنید و درس بخوانید.

شرایط ویزای 400 استرالیا

مدت اقامت: این ویزا عموما برای اقامت حداکثر سه ماهه صادر می‌شود، اما بسته به کار یا فعالیت شما، در موقعیت‌های محدود شاید مدت اقامت طولانی‌تری تا ۶ ماه اجازه داده شود. در نامه‌ صدور ویزا به شما اعلام می‌شود که چه مدت می‌توانید در استرالیا بمانید. ویزای شما در طول دوره‌ اقامتی که برای‌تان صادر شده اعتبار خواهد داشت و از تاریخ اولین ورودتان به استرالیا در نظر گرفته می‌شود. شما باید طی شش ماه از تاریخ صدور ویزا یا در صورت اعلام، طی زمان کوتاه‌تری به استرالیا بیایید. در نامه‌ی صدور ویزا به شما اعلام خواهد شد که برای اولین ورود به استرالیا چقدر زمان دارید.

مالی: هنگامی که در استرالیا هستید باید بتوانید خود و اعضای خانواد‌ه‌تان را که با شما به استرالیا آمده‌اند تأمین کنید. شاید از شما خواسته شود که مدارکی برای پشتوانه‌ی مالی ارائه بدهید.

خانواده: هر عضو خانواده که می‌خواهید با خودتان به استرالیا بیاورید، باید در درخواست ویزا نام برده شود. این اعضا باید برای قرار گرفتن در درخواست شما واجد شرایط باشند؛ در شرایط زیر اعضای خانواده‌ شما باید خودشان برای این ویزا یا ویزای دیگری درخواست بدهند:

  • اگر نام آنها در درخواست ویزای شما نباشد؛ یا

  • اگر بخواهند در استرالیا کار کنند؛ یا

  • اگر شما یک فرد بسیار متخصص هستید و آنها می‌خواهند برای گرفتن مدرکی رسمی در استرالیا تحصیل کنند (به جز برنامه‌ی آموزش زبان).

سلامت: شما باید از نظر سلامت واجد شرایط باشید. آزمایش‌های سلامتی مورد نیاز بستگی به شرایط فردی شما ازجمله کشوری که شهروندش هستید، کشور محل سکونت‌تان در ۵ سال گذشته و فعالیت‌های مورد نظرتان در استرالیا دارد. نتایج آزمایش سلامت شما معمولا برای ۱۲ ماه معتبر هستند.

بیمه‌ی درمانی: شما مسئول تمام هزینه‌های درمانی خود در استرالیا به حساب می‌آیید. شما هیچ پوشش بیمه‌ای از طرف طرح سلامت ملی استرالیا نخواهید داشت، مگر اینکه کشورتان توافق‌نامه‌ی خدمات درمانی دو طرفه با استرالیا داشته باشد. پیشنهاد می‌شود هر بار که به استرالیا سفر می‌کنید بیمه‌ی درمانی بگیرید.

شخصیت:شما باید از نظر شخصیت نیز واجد شرایط باشید و گواهی عدم سوءِپیشینه را برای هر کشوری که بعد از ۱۶ سالگی حداقل ۱۰ سال در آن اقامت داشته‌اید ارائه بدهید. تا زمانی که به شما اعلام نشده، دنبال آماده کردن سوابق‌تان نباشید. این موضوع برای هر عضوی از خانواده‌تان که نامش در درخواست باشد و ۱۶ سال به بالا داشته باشد، صادق است.

حقوق محل کار در استرالیا: افرادی که در استرالیا کار می‌کنند –ازجمله دارندگان ویزایی که اجازه‌ی کار دارند– تحت پوشش قانون کار استرالیا قرار دارند.

خدمتکاران: خدمتکارانی که همراه خانواده‌ی کارفرمای خود برای سفر توریستی یا تجاری به استرالیا سفر می‌کنند، تا اطلاع ثانوی باید برای ویزای توریستی استرالیا اقدام کنند. خدمتکاران باید هنگام سفر به استرالیا همراه کارفرمای خود باشند و برنامه‌ی سفرشان نیز همانند کارفرمایشان باشد. هر ویزای ۴۰۰ خدمتکاری که قبلا ارائه شده است، همچنان تحت شرایط ویزای ۴۰۰ استرالیا پردازش خواهد شد.

تعهدات: شما و خانواده‌تان باید تابع تمام قوانین استرالیا باشید. شما فقط باید در کار یا فعالیتی مشغول باشید که ویزای ۴۰۰ استرالیا برای آن صادر شده است و در شرایط زیر باید درخواست جدیدی برای این ویزا بدهید:

  • اگر می‌خواهید در فعالیت یا فعالیت‌هایی متفاوت از آنچه در درخواست‌تان آمده است، مشارکت کنید.

 

  • اگر می‌خواهید برای سازمانی کار کنید که یکی از سازمان‌هایی نیست که در درخواست‌تان ذکر کرده‌اید.

هزینه ویزای 400 استرالیا

 

نکته: شما و هر کسی که نامش را در درخواست ویزای شما ذکر می‌کنید باید هنگام ارائه‌ی درخواست و تصمیم‌گیری درباره‌ی این ویزا بیرون از استرالیا باشید.

 

  • متقاضی: ۲۸۵ دلار استرالیا؛

  • اعضای خانواده ۱۸ سال یا بالاتر: ۲۸۵ دلار استرالیا به ازای هر فرد؛

  • اعضای خانواده کمتر از ۱۸ سال: ۷۵ دلار استرالیا به ازای هر فرد.

اگر به استرالیا می‌آیید تا به‌عنوان نماینده‌ی یک دولت خارجی عمل کنید که در فهرست سند قانونی قرار دارد (سازمانی که از شما دعوت می‌کند به خودتان می‌گوید که آیا این موضوع برای شما صادق است یا نه) شاید نیاز نباشد برای این درخواست هزینه‌ای بپردازید.

 

مدت زمان اخذ ویزای 400 استرالیا

  • ۷۵ درصد درخواست‌ها طی ۱۰ روز پردازش شده‌اند.

  • ۹۰ درصد درخواست‌ها طی ۲۰ روز پردازش شده‌اند.

مزایای ویزای 400 استرالیا

این ویزا به شما اجازه می‌دهد:

  • تا زمانی که ویزا معتبر است در استرالیا بمانید (عموما تا سه ماه، اما در موقعیت‌های محدود شاید تا ۶ ماه اجازه داده شود)؛

  • کار تخصصی، کوتاه‌مدت و غیرمداومی که ویزای شما با توجه به آن صادر شده، انجام دهید؛

  • در موقعیت‌های محدود، در فعالیت یا کاری که مرتبط با منافع استرالیاست شرکت کنید؛

  • اعضای خانواده‌ واجد شرایط خود را به استرالیا بیاورید؛

نکته: تعداد دفعات ورود به استرالیا در این ویزا ذکر خواهد شد.

نکته: اگر تعطیلات کوتاه‌مدتی وجود داشته باشد و نسبت به هدف اصلی شما در اولویت دوم باشد، ممکن است امکان ترکیب تعطیلات با کار یا فعالیت مورد نظرتان داده شود.

 

انواع ویزای 485 استرالیا

Graduate Work stream

این نوع ویزا در حقیقت اقامتِ موقتِ فارغ‌التحصیلی برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که اخیرا با مهارت و شایستگی‌هایی فارغ‌التحصیل شده‌اند که ارتباط زیادی با یکی از مشاغل لیست MLTSSL دارد. این ویزا به مدت ۱۸ ماه از زمان صدور اعتبار دارد.

Post-Study Work stream

این نوع ویزا برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی است که صرف‌نظر از رشته‌ی تحصیلی‌شان، اخیرا با مدرکی واجد شرایط از یک مؤسسه‌ی آموزشی استرالیایی فارغ‌التحصیل شده‌اند. مدت این اقامت متغیر است و به بالاترین مدرک تحصیلی فرد متقاضی که با آن برای این ویزا اقدام کرده بستگی دارد:

  • کارشناسی، کارشناسی ارشد با پایان‌نامه یا مدرک کارشناسی ارشد (طولانی مدت): ۲ سال؛

  •  کارشناسی ارشد پژوهش‌محور: ۳ سال؛

  • دکتری: ۴ سال.

 

شرایط ویزای 485 استرالیا

سن: باید کمتر از ۵۰ سال داشته باشید.

مدرک تحصیلی: 

  • رشته‌ی شما باید در لیست اصلی مشاغل مورد نیاز استرالیا (لیست MLTSSL) موجود باشد. این لیست هر ساله توسط سازمان مهاجرت استرالیا تغییر می‌کند.

  • شما باید کمتر از ۶ ماه بعد از فارغ‌التحصیلی برای این ویزا اقدام کرده باشید.

حقوق کار در استرالیا: افرادی که در استرالیا کار می‌کنند –ازجمله دارندگان ویزایی که اجازه‌ی کار دارند– تحت پوشش قانون کار این کشور هستند.

زبان انگلیسی: درخواست ویزایتان باید شامل مدارکی باشد که نشان بدهد سطح زبان لازم را دارید.

خانواده: هر عضو خانواده‌ شما که می‌خواهد برای این ویزا درخواست بدهد، باید:

  • از نظر سلامت و شخصیت واجد شرایط باشد؛

  • دارای بیمه‌ی درمانی باشد؛

  • اگر بیشتر از ۱۸ سال دارد، باید بیانیه‌ی ارزش‌های استرالیا (Australian Values Statement) را امضا کند.

ویزای اعضای خانواده تا زمانی که ویزای شما اعتبار دارد، معتبر خواهد بود. اگر اعضای خانواده شما بعد از صدور ویزا به درخواست اضافه شوند، باید مدارک مورد نظر را فراهم کنند و هزینه‌ی کامل درخواست ویزا را بپردازند.

سفر: اگر در استرالیا برای این ویزا درخواست بدهید، می‌توانید ویزای بریجینگ ( Bridging Visa) بگیرید که به شما اجازه می‌دهد هنگام پردازش درخواست ویزا،‌ به‌طور قانونی در این کشور بمانید. اگر به شما ویزای بریجینگ A داده شد، می‌توانید برای ویزای بریجینگ B درخواست بدهید تا هنگامی که منتظر تصمیم‌گیری هستید، به خارج از استرالیا سفر کنید.

تعهدات: شما و خانواده‌تان باید تابع تمام قوانین استرالیا باشید.

بدهی به دولت استرالیا: نباید هیچ بدهی قابل توجهی به دولت استرالیا داشته باشید یا باید قبل از اینکه این ویزا صادر بشود، ترتیبی برای بازپرداخت هرگونه بدهی قابل توجه به دولت استرالیا بدهید. این موضوع برای تمام اعضای وابسته‌ی خانواده‌تان که نام‌شان در درخواست هست و قصد دارند در استرالیا همراه‌تان باشند نیز صدق می‌کند.

مدرک پلیس فدرال استرالیا (AFP) و مجوز پلیس خارجی: شما باید از نظر شخصیتی واجد شرایط باشید و شواهدی ارائه بدهید که نشان بدهد برای بررسی پلیس فدرال استرالیا در ۱۲ ماه قبل از درخواست‌تان اقدام کرده‌اید. این موضوع برای هر عضوی از خانواده‌تان که نامش در درخواست باشد نیز صادق است.

سلامت: شما باید از نظر سلامت واجد شرایط باشید. آزمایش‌های سلامتی مورد نیازتان بستگی به شرایط فردی شما ازجمله کشوری که شهروندش هستید، کشور محل سکونت‌تان در ۵ سال گذشته و فعالیت‌های مورد نظرتان در استرالیا دارد. نتایج آزمایش سلامت شما معمولا برای ۱۲ ماه معتبر هستند. می‌توانید قبل از ارائه‌ی درخواست ویزا، آزمایش‌هایتان را انجام بدهید. این موضوع برای هر عضوی از خانواده‌تان که نامش در درخواست باشد نیز صادق است.

شرایط بیمه‌ی درمانی: هنگامی که در استرالیا هستید، مسئولیت تمام هزینه‌های درمانی‌تان با خودتان است. از آنجایی که شما هیچ پوشش بیمه‌ای از طرف طرح سلامت ملی استرالیا ندارید، اگر بیمه‌ی درمانی خصوصی مناسبی نداشته باشید، ممکن است درخواست ویزای شما رد شود.

نکته: هنگامی که برای این ویزا درخواست می‌دهید و زمانی که برای ویزا تصمیم‌گیری می‌شود باید داخل استرالیا باشید، این موضوع در مورد تمامی افراد خانواده تحت پوشش شما نیز صادق است.

امیدوارم در این پست ها بتونیم به شما عزیزان برای گرفتن تصمیم درست کمکی کرده باشیم.

در پست بعدی در مورد اقامت از طریق ازدواج اطلاعات مفیدی برای شما عزیزان قرار میدهیم